Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Biztonság

Az OFC -k hatásai a pénzügyi biztonságra A világ biztonságát egyre jobban veszélyezteti az offshore területek számának és az azokon elhelyezett tőke mennyiségének a növekedése. Kétségtelen, hogy újabb és újabb lehetőségekkel segíti elő a szervezett bűnözői gazdaság piszkos pénzeinek tisztára mosását, így téve lehetővé a legális gazdaságba való visszaforgatásukat. Ugyanakkor még ennél is nagyobb veszélyt jelent az a tény, hogy az offshore centrumokban minden olyan lényeges prudenciális szabályt, előírást vagy szakmai szokást meg lehet kerülni, amelyek az egyes nemzetállamokban léteznek. Nemcsak arról van szó, hogy egyes kis szigeteken úgy lehet céget alapítani, hogy az alapító maga anonim marad, az ügyvezetőket pedig a szigetlakók közül kérik fel azok a jogi és más tanácsadó irodák, amelyek az alapításra és a működtetésre szakosodtak. Ez utóbbiak inkább találhatók Londonban vagy más nagy fővárosban, mint egy eldugott kis csendes-óceáni szigeten. Hiába léteznek a fejlett államokban (közöttük hazánkban is) a bank és más pénzügyi intézmények alapítására vonatkozó szigorú szabályok, hiába a felügyeleti ellenőrzés, ha a pénzmozgás egy része ellenőrizetlen offshore centrumokon keresztül bonyolódik le. A világ legfejlettebb államait tömörítő OECD ugyanúgy felismerte ezt a veszélyt, mint az Európai Unió. A szakértői terminológia káros adóversenynek (Harmful tax competition) nevezi azt a jelenséget, amikor a nemzetállamok adózási szabályait azzal kerülik meg, hogy a tevékenységnek egyik vagy másik részét offshore területekre helyezik át. A tevékenységek közti számlázás pedig már lehetőséget ad arra, hogy a tényleges jövedelem az offshore területeken keletkezzen. A kitelepülés olyan mértékű, hogy már a közeli jövőben is a nemzetállamok működését biztosító adó- és illetékbevételek jó része egyszerűen eltűnhet.
Az államok önmaguk is megpróbálnak a jelenség ellen fellépni, akár úgy is, hogy a szolgáltatások és az áruk forgalmát igyekeznek megadóztatni. A hatékony nemzetállami fellépést akadályozza, hogy az államok egymással is versenyben állnak a nemzetközi tőke vonzásáért vívott küzdelemben. Ennek megfelelően inkább adómentességet és különböző támogatásokat biztosítanak abból a célból, hogy a nemzetek feletti vállalatok és befektetési intézmények az adott országba telepítsék termeléseiket, kutatási, szolgáltatási tevékenységüket, vagy egyszerűen ott ruházzanak be. Ez a kártékony adóverseny pedig, kiegészülve a munkaerő alacsonyabb fizetésével, már akár az Európai Unióból is elszívhatja a befektetéseket és a termelést. Ennek következménye a nagymértékű munkanélküliség lehet, ami nemcsak gazdaságilag, hanem politikailag is destabilizálhatja akár a leggazdagabb térségeket is.
A biztonságot fenyegető veszélyt növeli, hogy a XXI. század elejére a globalizáció már gyakorlattá vált. A számítógépes technikai forradalom ugyanakkor összekapcsolta a világ legtávolabbi részeit is, a nemzetközi tőke hihetetlen gyorsasággal és mennyiségben áramlik a nap 24 óráján keresztül. Az igazi kérdés az, hogy az offshore pénzügyi központok további terjeszkedése milyen kockázati tényezőket jelent a nemzetközi pénzügyi rendszerre, a káros adóverseny milyen mértékben vonja el az egyes nemzetállamok pénzügyi alapjait, és ennek milyen pénzügyi, gazdasági és politikai hatásai lesznek. Mivel az offshore területeknek elsősorban jogi és másodsorban pénzügyi kereteket biztosítanak az adott kis országok, meg kell azt vizsgálni, hogy a pénzügyi vállalkozásokként működő Ietétkeze1ők, tanácsadó szervezetek, bankok és biztosítótársaságok az offshore területeket érintő szigorításokra hogyan fognak reagálni. Jelenleg úgy tűnik, hogy újabb és újabb offshore pénzügyi centrumok alakulnak és sokkal gyorsabban, mint ahogy bármiféle nemzetközi szabályozás utol tudná őket érni. Az offshore pénzügyi centrumok proliferáciája azonban egyre nagyobb kihívást jelent a biztonság szempontjából. Amennyiben ennek a kérdéskörnek az elemzését összekapcsoljuk a legutóbbi pénzügyi válságok elemzésével, megállapíthatjuk, hogy csak egy nemzetek feletti szabályozás lehet igazán hatékony. A világ pénzügyi biztonságát fenyegető pénzügyi válságok kezelésében az ENSZ IMF járt az élen, míg a strukturális fejlesztésért az ENSZ Világbank a felelős. Tekintettel arra, hogy az utóbbi időben ezeket az intézményeket erős kritikák érik, jelenleg nincs olyan hatékony nemzetközi szervezet, amely a folyamatot képes volna kézben tartani. A nemzetek feletti pénzáramlás egyébként is olyan méreteket ölt, hogy az már a legnagyobb országok nemzetbiztonsági érdekeit is veszélyezteti. Az igazi megoldást nem is az offshore területek különálló szabályozása, hanem a világ pénzügyi rendszerének újragondolása jelentheti. Erre alapot adhat az a tény, hogy a jelenlegi globális pénzügyi rendszer mesterséges képződmény.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Online otthoni munka, Ingatlan alapú befektetési rendszer és Pénzkereseti lehetőség

(Hirdetés, 2012.12.06 15:48)

- Passzív házak ingatlanbefektetési alap és Hálózatépítési marketing rendszer
- Online pénzkereseti lehetõség
- Akár már 100 Dollár egyszeri befektetéssel is elkezdhetõ (100USD ~ kb 22.000 Forint )
- Keress pénzt azzal hogy befektetõket toborzol a cégnek.
- Tegyél szert passzív jövedelemre.
Részletek a honlapomon: http://passzivhazak.uw.hu